1- «براساس بند ب ماده20 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دارای مجوز، بدون الزام به رعایت قوانین و مقررات عمومی، در چارچوب مصوبات و آییننامههای مالی، معاملاتی و اداری- استخدامی- تشکیلاتی مصوب هیاتهای امنا و مورد تایید وزیر علوم(درخصوص مؤسسات وابسته به این وزارت) عمل مینمایند و البته اعطای این اختیارات از سوی قانونگذار به هیاتهای امنای دانشگاهها در جهت تسریع در روند رشد علمی و آموزشی کشور بوده و همانگونه که ذکر شده شامل مقررات اداری و مالی است.»
2- «بنابر این بهکاربردن عباراتی چون ادعای عجیب یک مقام وزارت علوم، قانون شکنی در دانشگاهها، دانشگاههای غیردولتی مجاز به عدمرعایت قانون هستند، به دور از اخلاق حرفهای و یا نشانگر عدماطلاع نویسنده محترم گزارش از مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی درخصوص دانشگاههاست.»
3- در این بند افزون بر وعده رتبهبندی و ساماندهی وضعیت مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی آمدهاست:... برخلاف مطالب مندرج در این گزارش، قصور در اجرای برخی مقررات در تعدادی از مؤسسات غیردولتی- غیرانتفاعی به منزله حمایت از تخلف نیست بلکه تذکر لازم داده شده و اگر اصلاح نکنند برخورد قانونی بهعمل خواهد آمد. بدیهی است در مواردی که اقدامی منجر به تضییع حق افراد اعم از دانشجو، استاد و کارمند شده باشد بدون اغماض و به فوریت برخورد شده که گاها منجر به تعطیلی و یا کاهش ظرفیت دانشجویی این مؤسسات شدهاست.
توضیحات همشهری:
1- درحالیکه در بند ب ماده 20 قانون برنامه توسعه آمده که «دانشگاهها بدون الزام به رعایت قوانین حاکم بر دستگاههای دولتی تنها در چارچوب مصوبات هیأت امنا و با تایید وزرای علوم و بهداشت عمل کنند»، ولی ایرانمنش رئیس هیأت امنا و هیأت ممیزه مرکزی وزارت علوم این موضوع را به همه قوانین تسری داده و در گفت و گو با مهر اعلام کرده است:«دانشگاهها ملزم به رعایت هیچ کدام از قوانین کشور نیست.» وی با تأکید بر اهمیت تشکیل هیات امنای مؤسسات آموزش عالی و استفاده از ظرفیت آن گفته است: هیات امنای دانشگاهها را بهعنوان یک نهاد قانونگذاری میدانیم چرا که مصوبات هیات امنای دانشگاهها ملزم به رعایت هیچکدام از قوانین کشوری نیستند.»
2- آیا تعمیم دادن «رعایت نکردن قوانین حاکم بر دستگاههای دولتی» به «همه قوانین کشور» نشانگر عدماطلاع از مصوبات مجلس است یا نقد سخنان خلاف قانون یک مقام رسمی وزارت علوم که قوانین را تفسیر به رای میکند؟
3- ساماندهی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی از سالها پیش آغاز شده که به دلایل مختلف تاکنون به سرانجام نرسیده، ضمنا برخورد نکردن با تخلفات بارز مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی اگر نشان از قانونشکنی نیست پس چه نامی میتوان روی آن گذاشت؟ ای کاش روابط عمومی وزارت علوم به جای کلی گویی، چند نمونه از برخورد با مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی نام میبرد. هر چند در این نامه آمده که تنها برخی از این مؤسسات از وضعیت مناسبی برخوردارند و تعدادی با «مشکلات جدی» مواجه هستند، آیا اینکه حدود نیمی از این مؤسسات هیات امنا ندارند خود تخلف آشکار و مماشات وزارت علوم با آنان نیست؟ به گفته مسئولان وزارت علوم 105مؤسسه آموزش عالی از حدود 300مؤسسه آموزش عالی کشور هیات امنا ندارند، درحالیکه هیات امنا بالاترین رکن و مرجع تصویب برنامه راهبردی دانشگاههاست. جالب اینکه ریاست هیات امنای همه دانشگاههای دولتی برعهده وزیر علوم است اما در هیأت امنای دانشگاههای غیر دولتی نماینده وزیر علوم حضور دارد. آیا قصور در اجرای برخی مقررات مانند نداشتن هیات امنا، به منزله حمایت از تخلف نیست!؟!